Styrning och ledning av skolverksamhet på kommunnivå, H-Å Scherp (2007)

Det finns böcker där frontsidan fångar intresset. Den här skriften pryds av tolv bilder av Scherpett större fartyg. Bilderna är tagna i olika perspektiv och vinklar. Jag fastnar för illustrationen och tänker att det är en lysande beskrivning av skola som institution. En stor, trögmanövrerad farkost. På fem av bilderna framträder livbåtar som hänger i vajrar utmed fartygets sidor, i mitt huvud blir de representanter för skola på kommunal nivå.

Skriften med sina knappt 60 sidor innehåller gott om hänvisningar och argument som stärker budskapet om vinsterna med samarbete och dialog mellan skolans aktörer. Argumentationen ger en klar bild av att den modell som förespråkas är en god väg för att nå skolutveckling med långsiktighet och kvalitet. När jag läser reflekterar jag över hur jag påverkas av denne och andra författares övertygelse och ställningstaganden. Jag funderar över kritiskt förhållningssätt och hur mitt kritiska förhållningssätt påverkas av att läsa sådant jag är sedan tidigare är bekant med.

Scherp skriver att om den politiska styrningen skall bidra till utveckling krävs förståelse för skolutvecklingsprocessen. Finns denna förståelse kan styrningen vara en del av och bidra till enskilda skolors utveckling. Det låter enkelt, men

Det förefaller som om politiker, pedagoger och forskare kommit fram till olika och delvis motstridiga slutsatser och lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till en hög kvalitet i elevernas lär och utvecklingsprocesser. (s 13)

Det kanske inte är så konstigt att skolan och dess styrning illustreras med ett stort och inte helt lättmanövrerat skepp…

Under höstens läsande av kurslitteratur fastnar jag mer och mer för de ständiga krockar mellan politisk nivå och behov verksamhetens praktik som enligt Scherp med flera kan leda till försämringar i resultat i stället för de förbättringar som är en gemensam strävan. Ett dilemma som får konsekvenser för våra barn och ungdomar.

Under tiden jag läst har tanken slagit mig att en skrift från 2007 börjar ha några år på nacken. Kanske särskilt med tanke på de senaste tio årens intensiva reformflöde. Därför blev jag glad över tips från Hans-Åke Scherp om en kommande bok.

Tweet Scherp

Kanske kan jag hoppas att detta blir en bok som ingår i vårens kurs Att leda lokal skolutveckling. Jag frestas att läsa Scherps senaste bok Lärandebaserad skolutveckling (2015) som ligger på skrivbordet och konkurrerar med kurslitteraturen men den får ligga till sig lite till.

 

Det här inlägget postades i Lärande, Läser, Student och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *