Läser 2015

2015 var ett intressant år där jag fram till höstterminens start gjorde egna val om vad jag jag hade önskan om och behov av att läsa. När det blev dags att ta tag i kurslitteratur för höstens kurs inom Magisterprogrammet i utbildningsledning och skolutveckling kändes det spännande att utmanas av en styrd litteraturlista.

Med nytt år ser jag fram mot nya läsutmaningar under 2016 som jag hoppas bjuder op inslag av både utmaningar och lustfyllt läsande.

 

Lgr11 – Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skollagen
Allmänna råd med flera skrifter via Skolverkets hemsida

 

PISA, Power and Policy the emergence of global education governance, Heinz-Dieter Meyer, Aaron Benavot (red) (2013) #kurslitteratur

 Organisation – att beskriva och förstå organisationer, Bengt Abrahamsson, Jon Aarum Andersen (2005) #kurslitteratur

När marknaden kom till förorten, Nihad Bunar (2008) #kurslitteratur

Rektorn och styrkedjan (SOU 2015:22)

How schools do policy. Policy enactments in secondary schools, Stephen J. Ball, Meg Maguire, Anette Braun (2012) #kurslitteratur

Styrning och ledning av skolverksamhet på kommunnivå, Hans-Åke Scherp (2007) En skrift som omfattar knappt 60 sidor om styrning och lednings betydelse för skolverksamhetens utveckling, hur ambitioner på politisk och verksamhetsnivå kan kollidera och hur samverkan mellan olika nivåer kan ge positiva resultat. #kurslitteratur

Skolledarskap och skolans frirum, Gunnar Berg (2011) En fullspäckad bok som bråkat med mig och som gett mig en hel del huvudvärk. Nu är jag nyfiken på vad kurskamraterna tycker. #kurslitteratur

Skolledaren i fokus – kunskap, värden och verktyg, Ulf Blossing (red) (2011) En antologi som i tretton kapitel, med rubriker i form av frågor, beskriver viktiga delar i rektors uppdrag. De korta översikterna kompletteras med förslag på litteratur för fortsatt fördjupning. #kurslitteratur

Little Bee, Chris Cleave (2013) En, eller egentligen två berättelser om en asylsökande ung kvinna och en brittisk kvinna mitt uppe i karriär och familj. De båda förenas av en händelse två år tillbaka i tiden. Boken innehåller sorg och grymhet utan att vara sentimental. Jag tycker om de två karaktärerna och deras handlingskraft. Boken får mig att undra över hur asylsökande människor behandlas i Storbritanien.

Perspektiv på skolans utveckling – en tankebok för lärare, skolledare och skolpolitiker, Erik Groth (2015) I bokens förord presenteras bokens syfte att utmana människors tänkande och kanske befästa några viktiga och grundläggande begrepp attanvända i diskussioner om skolans och förskolans utveckling. #kurslitteratur

Skolpolitik Från riksdagshus till klassrum, Maria Jarl & Linda Rönnberg (2015) En bok som skulle kunna beskrivas som en riktig thriller som samtidigt ger en bra beskrivning av skolpolitiska processer från 1990-talet fram till i dag. #kurslitteratur

Elevnära skolledarskap, Viviane Robinson (2015) Med utgångspunkt i fem kategorier som visar positiv inverkan på elevers resultat presenterar Robinson ”… en bok om hur man omvandlar ideal till handling.” (s 11) Tre nödvändiga ledarskapskompetenser lyfts och fokus på att lyfta elevers resultat är ständigt närvarande som grund.

När jag läste föll det sig naturligt att plocka fram H Timperleys bok, Det professionella lärandets inneboende kraft. Nästa steg får bli att göra någon form av bearbetning av de båda böckerna för att sortera och få ner mina egna tankar.

 

Bön för Tjernobyl: krönika över framtiden, Svetlana Aleksijevitj (2013) Det här var en måste-läsa-bok efter den fantastiska läsupplevese Aleksijevitj bjöd på i Kriget har inget kvinnligt ansikte. Bön för Tjernobyl lyckades inte fängsla mig på samma sätt som min första bekantskap med författaren. Det var inte en bok att sträckläsa, det fick bli något kapitel åt gången. Jag tycker om formen och alla de berättelser som Aleksijevitj samlat och förmedlar på sitt eget speciella vis. Det är en bok som beskriver en händelse jag kände till utan att veta speciellt mycket om hur det blivit efter kärnkraftsolyckan. Det är möten med människor, livsöden och platser. Kapitlet ”En barnkör” är nog det som ristar sig fast mest. En läsvärd bok.

Marie Curie Ett liv, Susan Quinn (2000) Jag tycker om biografier och jag är fascinerad av Marie Curie. Quinn har gjort ett digert arbete som gör att boken känns trovärdig och väl underbygd. Det är inte bara beskrivningen av Maries liv som fascinerar kanske är det beskrivningarna av tiden, miljöer och samhällen det som gjort störst intryck. Det har blivit en hel del hundöron med sidor att återvända till. En bok jag lärt mycket av och som får en självklar plats i finhyllan!

Jag hittade min bok på antikvariatet i Norberg. Sökningen på nätet gav inga resultat för den svenska upplagan men den finns på engelska och finska.

 

Tro dina ögon, Linwood Barclay (2014) En bok jag direkt fastnade i och för. Jag tycker om människorna och sträckläser för att få veta mer om dem och om det som sker. Spännande och bra story med två mycket olika bröder som huvudpersoner. Det är lätt att sympatisera med dem båda. Läsvärd

The six secrets of change, Michael Fullan (2008) Jag har tidigare läst delar av Fullans bok och även en sammanfattning. Dags att läsa boken i sin helhet!

Det är en innehållsrik bok, de 145 sidorna är väldisponerade. Det blir många understrykningar, hundöron, anteckningar och andra markeringar. En användbar bok som hjälper mig framåt i mina funderingar kring utveckling och lärande organisation. Ett av mina favoritcitat, kanske för att det stämmer in på min egen livsfilosofi, hittar jag på s 101 : ”So one thing we need to work on is developing cultures in which it is normal to experience problems and solve them as they occur – …”

En förgiftad man, Peter Robinson (2013) Jag tycker om att läsa kriminalromaner. Oftast när jag läst klart tänker jag att det är för sällan det blir av. En förgiftad man bjuder på en annorlunda upplevelse. Det är ingen ”vanlig” kriminalroman. Boken inleds med avrättningen av en kvinna och övergår sedan till en berättelse i nutid. I början väntar jag på att det skall bli lite action, sedan faller jag in i det lite lugna berättandet. Det är vilsamt att läsa och jag blir nyfiken på fortsättningen. Att den är skriven i jagform bidrar till den lite speciella touchen. Jag tycker om boken och nystandet som leder fram till en förklaring av det som en gång skett. Det här är en bok jag kan tänka mig att läsa om.

Nu tar jag klivet… SiS vuxna berättar Tankar och livsberättelser som ger respekt för mötet med människor och de olika vägar och förutsättningar som finns.

Det började med lite småskit hemma, SiS unga berättar 2014 En läsvärd och läsnyttig bok som jag fann via SiS hemsida (länk). En bok om vägar till en inlåst tillvaro, om vad som är viktigt för ungdomarna, känslor och tankar. Jag tänker att det är en bok som beskriver sådant vi inte önskar någon ung människa. Återigen – uppdraget skolan har är så viktigt!

Böckerna från SiS kan beställas kostnadsfritt via hemsidan – se länk

Förskolans och skolans värdegrund – förhållningssätt, verktyg och metoder, Skolverket (2013) Fsk o sk värdegrUnder det senaste året har jag ägnat en del tid för frågor och funderingar kring värdegrund och förhållningssätt. Nu är det dags att repetera igen.

 

 Meningsfullt lärande i skolverksamheten på särskilda ungdomshem, Martin Hugo (2013) En forskningsrapport om skolsituationen för elever på särskilda ungdomshem. Rapporten bjuder på givande och gripande läsning som ger tankar till den ordinarie skolverksamheten och hur betydelsefull skolan är för barn och ungas liv. Beskrivningar av ungdomarnas tidigare negativa erfarenheter av skola ger stor respekt för vikten av en bra relationer med trygga vuxna.

Det professionella lärandets inneboende kraft, Helen Timperley (2013) Det här har blivit en bok som ligger kvar på skrivbordet. Just nu, i mitten av mars, fokuserar jag på kap 5 inför vår heldag i Örebro 23 mars.

Alla i mål, Per Kornhall (2014) med den ambitiösa underrubriken – Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. I boken går Kornhall igenom skolutveckling utifrån frågeställningarna Varför? Vad viktigt? Exempel på Hur? och vad ansvariga i skolans kan göra på olika nivåer. Boken är behaglig att läsa, jag uppskattar den självklara ingången att alla elever kan och ska nå i mål. Med referenser till M Fullan, J Hattie, H Timperley, Håkansson & Sundberg, OECD, McKinsey med flera får bboken mig att nicka igenkännande. Och jag tycker det är bra att läsa sådant man känner igen i ett nytt sammanhang. Ja, det här kan vara en bra bok att använda som ingång för samtal om det egna huret i utvecklingsarbetet.

I kroppen min, Kristian Gidlund (2013) Ja, vad kan man säga om en bok skrivet med underbart användande av språk om något så vidrigt som cancer. Så läsvärd. Så tänkvärd. Med liv och livslust. Och sedan med en kommande död som följeslagare. En bok som hamnar i den fina bokhyllan.

Motion leadership, Michael Fullan (2010) Med sina cirka 80 sidor är det här en behaglig och lättillgänglig bok att läsa. Den inspirerar till att läsas mer än en gång, för mig är det en bok att använda. Nu blir det en bearbetning där jag skall formulera tankar med utgångspunkt från mina erfarenheter för att se vad jag kan arbeta vidare med.

Place de l`Étoile, Patrick Modiano (2014) En bok som krävde en del av mig som läsare. Är inte riktigt klar över vad Modiano vill säga. Kan vara så att jag behöver läsa den en andra gång. En bok som lämnar mig med frågor.

Uppmuntra lärande, James Nottingham (2014) En behaglig och lättläst bok som inspirerar till att pröva de konkreta tips som presenteras. Blir nyfiken på att läsa Utmanande undervisning i klassrummet (2013) För att se om den ger lite mer att bita i.

Professionellt kapital, A Hargreaves & M Fullan (2013) Spännande läsning! Att gå in för att läsa en bok med iver och högt ställda förväntningar för att ganska omedelbart upptäcka ”vad är det här?!”. Ulf Blossig skriver i inledningen att ”Debattivern får ibland resonemanget att svalla: …” Det kan jag hålla med om och det störde min läsning av bokens första del. Samtidigt ”bråkar” det med mig på ett sätt som jag faktiskt uppskattar. Jag tycker om begreppet ”professionellt kapital” och jag tycker om boken så till den grad att jag ska läsa den på nytt. Det får bli läsning med nya ögon och en annan form av nyfikenhet.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *