Ett av mina semestermål – avsätta stunder för djupläsning!

En av de böcker som stått i min hylla för böcker jag läst och vill läsa igen är Anne-Marie Körlings bok Nu ler Vygotskij – eleverna, undervisningen och Lgr 11. När mitt huvud för tillfället är fyllt av värdegrundsfrågor och funderingar kring förhållningssätt ropade Anne-Maries bok om att läsas på nytt.

Jag är en långsam läsare och har dessutom beslutat att denna gång ge texten extra tidsutrymme. Mitt mål är att boken hjälper mig att komma till det Sven-Eric Liedman skriver om i förordet, att boken ”kan göra oss både klokare och mer levande”. I helgen har jag läst fram och tillbaka i förord och inledande kapitel.

Kommunikation, relation och innehåll med boken som mötesplats – jag tar del av författarens tankar om demokrati i undervisningen. Med nya möjligheter att disponera min egen tid ser jag fram mot att göra mitt bästa för att möta författarens förväntningar på mitt engagemang som läsare.

Nu har jag tjuvstartat, mot slutet av veckan börjar min semester. Jag har högt ställda förväntningar!

Det här inlägget postades i Lärande, Läsande, Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *